יום ראשון, 26 בינואר 2014

המדריך המצולם לפורים - המדריך שיעזור לכם להפיק תמונות תחפושות מעולות השנה

כמו בכל פורים, קרוב לוודאי שגם השנה תשקיעו זמן רב בתכנון וביצוע של התחפושות של הילדים שלכם, או לחלופין תעמדו בתור
בקופה ותלחמו על הספיירדמן האחרון בחנות.
תגזרו, תדביקו, תאפרו... ואז תרצו לתעד.
נכון שפורים הוא תירוץ מצויין להגיע לסטודיו מקצועי לצילום, אבל עם קצת תכנון ותשומת לב, תוכלו גם בעצמכם להוציא תמונות מצויינות
עם המצלמה הביתית שלכם.
לצורך המדריך המצולם גייסתי את בתי הקטנה מיקה, שקפצה על עוד הזדמנות לעשות פוזות למצלמה כשהיא לבושה בתחפושת שלגייה,
במיוחד בשבילכם.

תכנון
היום, בעידן הטלפונים החכמים, התרגלנו כולנו לשלוף את הנייד ברגע השיא ולתעד. זה כיף גדול שהצילום הפך לפעולה זמינה ופשוטה כל כך,
ואני עושה זאת פעמים רבות גם בעצמי, אבל אני מציעה לכם, פעם בשנה, דווקא כן לתכנן את צילום התחפושות של ילדיכם ולא להסתפק
בתמונות אקראיות.
חשבו על הסביבה שמתאימה לצילום התחפושת, על אביזרים שיכולים להשלים את הסיפור המלא.
תמורת זר פרחים שקניתי בחנות פרחים שליד הפארק בו צילמתי את מיקה, קיבלתי בהשאלה 7 גמדים חמודים לשעה של צילום.
(תודה לרקפת האסיסטנטית שלי על תמונת מאחורי הקלעים)
וזה מה שיצא:
תזמון
בפורים יש התרגשות גדולה. הילדים מצפים, ההורים מתוחים, ואם יש לכם יותר מילד אחד אתם בוודאי תהיו במירוץ אחרי הזמן כדי להספיק להלביש, לאבזר ולאפר את כולם.
לכן צאו לצילומי התחפושות עוד לפני פורים. קחו לעצמכם סתם יום חול, או שבת יפה, הלבישו את הילדים בתחפושות כאילו שפורים כבר כאן וצלמו. כך תהיו רגועים יותר גם בצילומים, וגם בחג עצמו.

הסביבה והרקע
לא. ערימת כלים במטבח לא מצטלמת יפה.
חשבו מה נכנס לתמונה ומה לא. כל מה ששם - קיים. גם מה שנמצא מאחורי האובייקט שלכם. כשאתם מצלמים לעיתים אתם מרוכזים בנושא המצולם (הילד המחופש) אבל זכרו שכל מה שנמצא מאחוריו נראה בסופו של דבר בתמונה, ואני לא בטוחה שהייתם רוצים להנציח את סל הכביסה בסלון באלבום של פורים...
אתרו מקום פנוי בבית, בו נמצאים רק הדברים שבחרתם שיופיעו בתמונה. זה יכול להיות ספה בסלון ולידה עציץ, זה יכול להיות קיר לבן ריק, מרפסת עם עציצים, מדרגות ליד הבית, חצר, בגינה הציבורית. כל סביבה יכולה להתאים כל עוד אתם חושבים ומתכננים מה יכנס לפריים ומה לא.
את התמונות של מיקה צילמנו בפארק קטן ליד הסטודיו שלי. כל מה שחיפשתי זה קצת ירוק. בטוח שיש לכם גם קצת ירוק בקרבת הבית.




תאורה
כבו את הפלאש המובנה שבמצלמה שלכם. גם אם יש לכם מצלמה משוכללת ככל שתהיה, הפלאש ישטח את התמונה ויאיר את הילד בצורה לא מחמיאה. לשם כך תצטרכו לבחור בשעה מתאימה של צילום. צלמו בבוקר מוקדם או קצת לפני השקיעה, כדי ששמש חזקה לא תאיר את הילדים שלכם ותיצור צללים לא נעימים על פניהם.

קומפוזיציה
צלמו ממגוון זויות ובמגוון קומפוזיציות.
כדאי לצלם תמונה אחת לפחות "קלאסית" של גוף מלא, תמונה שרואים בה את כל פרטי לבוש התחפושת. בתמונות כאלה כדאי לסובב את המצלמה ולצלם תמונות אנכיות. כדאי גם לעשות תקריבים על הפנים המאופרות, וגם תקריבים של פרטי לבוש ואביזרים שקשורים למהות התחפושת (למשל תחפושת של כיפה אדומה, ניתן לצלם תקריב של הסלסלה).




זוית צילום
אחת הטעויות הנפוצות שעושים הורים היא צילום מגובה של מבוגר ולא מגובה העיניים של הילד.
כך הילד נראה בתמונה מעוות ומפוחד כשהראש גדול והגוף קטן.
רדו על הברכיים, לגובה העיניים של הילד וצלמו משם. גם תמונות מלמעלה יכולות להיות טובות, אך עשו זאת מתוכנן, וממש מלמעלה. למשל עלו על כיסא והנחו את הילד לשבת ולהסתכל אליכם למעלה.




בימוי
הרבה פעמים שמעתי מלקוחות שלי את המשפט: "הילד לא משתף פעולה"..או "הוא לא אוהב מצלמות". אל תנסו לגרום לילד שלכם לשתף פעולה, אלא צרו מצבים שאותם תרצו לצלם. עם ילדים קטנים פתרון פשוט הוא להושיב אותם ולתת להם לשחק עם אחד האביזרים של התחפושת, או חפץ אחר שקשור לתחפושת ולצלם. הילד לא חייב להסתכל עליכם. צלמו אותו כך, משחק עם עצמו, ולרגע תקראו בשמו, חכו שיביט אליכם, חייכו אליו ותצלמו. אם תגידו לילד "נו כבר תחייך" זה לא יעבוד. הוא לא יחייך. אם יש לכם ילדים גדולים, יותר שממתלהבים מהתחפושת שלהם ומהצילום, הנחו אותם בשובבות לעשות "פוזות" שקשורות לתחפושת (למשל קאובוי יורה באקדח צעצוע לכיוון המצלמה). אם יש לכם כמה ילדים, נסו לתפוס אותם יחד, משחקים עם התחפושות שלהם ואולי עוזרים אחד לשני ללבוש ולהתאבזר.
בצילומים של מיקה, יובל המבולבל תמיד עוזר לי. אני מראה לה שיר שלו בטלפון הנייד שלי ממש מעל המצלמה, והיא מסתכלת עליו ומחייכת. תודה יובל.



טיפים לצלמים מתקדמים יותר
בנוסף לכל הטיפים שלמעלה, קבלו קצת טיפים טכניים.
אם תבינו את הנאמר בפסקה הבאה, הרי שהיא מיועדת לכם:
נסו לצלם בצמצם פתוח כמה שיותר, כדי שהילד המחופש יבלוט על הרקע המטושטש. העלו את מהירות התריס כמה שאפשר כדי לתפוס תנועות חמודות של הילד, מבלי שיימרחו.
צלמו גם כמה תמונות בתאורה אחורית (כשהשמש נמצאת מולכם). בניגוד לסטיגמות שאסור לצלם מול האור, תוכלו לצלם תמונות מדהימות שאור מקיף את הילדים שלכם בקונטור קסום. השתמשו ברפלקטור (זה לא חייב להיות רפלקטור מקצועי, זהיכול להיות גם בריסטול לבן רגיל או כל אוביקט אחר שמחזיר אור) ותכוונו אותו מול הילדים (ומול השמש). כך תוכלו להאיר את הילדים בצורה נעימה וטבעית יותר מפלאש.
זכרו להקפיד על שעת צילום מתאימה ואתם מסודרים.
אל תהססו לתת פיניש לתמונה באמצעות פוטושופ.
אני תמיד נדהמת כל פעם מחדש איך ניתן מכמה פעולות קצרצרות בפוטושופ להעצים את התמונה.
ולהמחשה, לפני אחרי פוטושופ:


התמונה הזו צולמה לפי המוסבר בחוברת "צילום חוץ בתאורה טבעית", ועובדה על פי החוברת "פוטושופ לצלמים"

ובנימה זו אני מאחלת לכולכם חג פורים מצולם ושמח במיוחד!

8 תגובות:

  1. שמרית שלום התמונות שצילמת מהממות את מוכשרת בטירוף....לרובנו אין מצלמות מקצועיות כמו שלך אשמח אם תלמדי איפה מוצאים במצלמה רגילה את "העלו את מהירות התריס " או איזה לחצן במצלמה אני אמורה ללחוץ על מנת שיהיה לי פוקוס על הילד ומאחור מטושטש....או כפתורים אחרים שיכולים לתרום לתמונה.
    חג פורים שמח

    השבמחק
  2. הי, תודה רבה!
    כאמור, המדריך מיועד להורים (לא צלמים) עם מצלמות פשוטות. למעט הפסקה האחרונה "לצלמים מתקדמים יותר" מיועדת למי שמכיר את המושגים תריס/צמצם, ואת ההשפעה של ההגדרותה אלה במצלמה על הצילום. אני מניחה שלאלה יש גם מצלמות מעט מתקדמות יותר. למרות שבהחלט הייתי רוצה, אינני יכולה ללמד את כל יסודות הצילום בפסקה אחת, לכן ייעדתי אותה למי שכבר מכיר את המושגים.
    אם עלתה לעצמך השאלה איך להשיג תוצאה שהילד בפוקוס והשאר מטושטש, נראה לי שזה בדיוק השלב להתחיל ללמוד צילום (-:

    השבמחק
  3. הי שמרית, תודה על הפוסט המצוין. מעניין אותי לדעת באיזו עדשה צילמת את התמונות של מיקה?

    השבמחק
  4. מקסים! גם התמונות וגם מיקה :-)

    השבמחק
  5. מיקה מדהימה ואת מוכשרת בטירוף!! עשית לי חשק להשקיע ולצלם את הקטנטנים שלי. תודה!!

    השבמחק
  6. מקסים ! בעיקר מיקה שמשתפת איתך פעולה !

    אני אשמח לטיפים לצלם את הילדים \במבנה סגור דוגמת גן ילדים
    איך לבנות את התמונה .. וגם במצלמה תריס /צמצם..

    השבמחק